Från en människa-data undersökning av ett digitalt sensorbaserat stöd för hjärt-lungräddning
av Johan Erlesand & Philip Gustafsson
Denna avhandling analyserar studenternas upplevelser och interaktioner med CPR-Guide, en digital och sensorbaserad hjärt-lungräddningsprodukt, som används i en niondeklass på en skola i Stockholm.
Studien fokuserar på hur medicintekniska produkter, som vanligtvis är designade för vuxna, kan anpassas för skolålder barn genom att beakta deras behov i utbildningsmiljöer. Syftet är att utforska studenternas interaktion med produkten och dess tillämpning för att identifiera designförbättringar som kan förbättra lärande och användarupplevelse. Genom kvalitativ forskning med en fallstudiestrategi och datainsamling via observationer, användartester och fokusgrupper analyserades studenternas åsikter och upplevelser tematiskt för att bedöma produktens lämplighet i en utbildningskontext.
Forskningsfrågorna är:
Hur upplever niondeklassare interaktionen med medicintekniska produkten CPR-Guide som hjälpmedel för hjärt-lungräddning i en utbildningskontext?
Hur kan produktens design anpassas för att förbättra lärande och användarupplevelse?
Resultaten indikerar att studenterna stötte på svårigheter med färgkodningen i feedbacksystemet. Speciellt lila färg, som indikerade för hårt tryck, var förvirrande och svår att tolka. Det fanns även problem med appens feedback, där tydlighet saknades, särskilt när användarens prestation rapporterades. Studenterna hade svårt att tolka betydelsen av resultaten och önskade tydligare feedback på hur de kunde förbättra sin prestation. Trots initiala svårigheter visade studenterna förbättringar efter att ha sett instruktionsvideor om CPR-tekniker, vilka ansågs vara svåra att nå och borde göras mer tillgängliga i applikationen. Studenterna betonade också behovet av en förbättrad design av användargränssnittet, inklusive tydligare ikoner och noggrant utvalda färgval för att förbättra navigering och interaktion. Studenterna reagerade positivt på spelifieringsliknande element och uttryckte en önskan om fler sådana funktioner. Sammanfattningsvis indikerar studien att både den fysiska designen och mjukvaran behöver förbättras för att optimera träning och användarupplevelse vid hjärt-lungräddning. Studien drar slutsatsen att niondeklassare generellt ser produkten som ett värdefullt verktyg inom CPR-träning, men att designfel begränsar lärande och sänker användarupplevelsen. För att förbättra dessa aspekter bör designen inkludera tydligare feedbackmekanismer, intuitiva användargränssnitt och interaktiva konkurrenselement som ökar engagemanget och effektiviserar lärandet, vilket kan minska frustration och underlätta användningen av produkten för utbildningsändamål.
Från en människa-data undersökning av ett digitalt sensorbaserat stöd för hjärt-lungräddning
av Johan Erlesand & Philip Gustafsson